خانه / تناسب اندام / 1 دقیقه ورزش تاثیری به اندازه 45 دقیقه ورزش دارد!
ورزش

1 دقیقه ورزش تاثیری به اندازه 45 دقیقه ورزش دارد!

همه ما درمورد فواید کوتاه مدت و بلند مدت ورزش و نرمش آگاهیم. پایین آوردن کلسترول، سلامت روح، کم شدن استرس وافزایش انعطاف چند مورد از 1000 فایده ی ورزش است. با این که از بیشتر فواید ورزش آگاه هستید اما ممکن است در میان مشغله تان نتوانید یک مدت نسبتا زیاد برای ورزش وقت بگذارید. تحقیقات علمی در این زمینه، اثبات کرده است که با فقط 1 دقیقه ورزش هم می توانید به فواید ورزش دست یابید…

محققین دانشگاه ام اس مستر، درمورد فعالیت های اینتروال بصورت ورزش کوتاه مدت ولی سنگین تحقیقی انجام داده اند.  در ابتدای این پژوهش یک گروه متشکل از 25 مرد جوان نه چندان با وزن ایده آل ایجاد شد. سطح ایروبیک، سطح توان بدن در استفاده از انسولین، قند خون و عضلات هرکدام مورد بررسی قرار گرفت.  سپس این 25 نفر به 3 گروه تقسیم شدند، گروه کنترل، گروه ورزش نیمه سنگین و گروه ورزش سریعِ کوتاه مدت سنگین (اینترال اسپریت SIT).

  • درگروه کنترل هیچ اتفاق خاص و جدیدی نیفتاد.
  • درگروه نیمه سنگین برنامه ورزشی 3 روز درهفته به مدت 50 دقیقه داده شد: 2 دقیقه گرم شدن، 45 دقیقه ورزش و 3 دقیقه سرد شدن.
  • در گروه SIT هم سریعترین ورزشهای اینتروال اجرا شد. 2 دقیقه گرم شدن، 20 ثانیه ورزش سریع و سنگین، 2 دقیقه پیاده روی آهسته، و تکرار این کارها در 3 ست، ورزش این گروه بود. جمع تمام این ورزش 10 دقیقه بوده و فقط 1 دقیقه از آن ورزش سنگین بود و هفته ای دو روز این کارها انجام شد.

 

هرسه گروه این کارها را تا 12 هفته دقیقا انجام دادند. بعد از 12 هفته در گروه کنترل همانند انتظارمان هیچ اتفاق خاصی نیفتاد، اما در دو گروه دیگر تغییرات مشترک و همچنین مختص هرگروه و متفاوت از دیگری دیده شد.

در هردو گروه مقاومت قلبی و عروقی 20% بهبود یافت، مقاومت انسولین بصورت مثبت تغییر کرد ، تولید انرژی و اکسیژن عضلات و ماهیچه ها هم افزایش یافت.

درطی پژوهش گروه با فعالیت نیمه سنگین، 27 ساعت ورزش و درگروه سنگین 6 ساعت ورزش شد که فقط 36 دقیقه ورزش سنگین انجام شد. گروه نیمه سنگین 5 برابر بیشتر از گروه سنگین ورزش کرده اما همان تاثیر را گرفتند.

متخصص زیست شناسی مارتین گیبالا که در صدر این پژوهش قرار داشت این نتایج را اینگونه توصیف می کند:

“اگر یک ورزشکار حرفه ای هستید، باید ورزش قدرتی و داخلی و سریع را باهم ترکیب کرده و سطح فعالیت خود را بالا ببرید. اما اگر یک شخص معمولی هستید که فقط می خواهید سالم و خوش اندام باشید، بجای ورزشهای 45 دقیقه ای می توانید با 1 دقیقه ورزش هم همان نتیجه را به دست آورید. با نتیجه به دست آمده از این تحقیقات، با یک دقیقه ورزش سریع و سنگین هم می توان بهترین نتیجه را گرفت.”

بعضی ها بر این باورند که هرچقدر که بیشتر در باشگاه بمانند بیشتر لاغر شده و فایده اش را می بینند. به همین دلیل زیادند اشخاصی که درهنگام تلویزیون دیدن سوار تردمیل می شوند، درهنگام کتاب خواندن سوار دوچرخه ثابت می شوند و یا 30 دقیقه وزنه برداری می کنند. اما تحقیقات نشان می دهند که 1 دقیقه ورزش سنگین نتیجه ای مساوی با اینقدر ورزش سنگین دارد.

اگر دلایل علمی شما را هم قانع کرده اند، ورزشهای سنگینی که در یک دقیقه می توانید انجام دهید به قرار زیر است:

1.ورزش اسپرینت

اسپرینت یعنی دو سنگین و باسرعت، اگر خانه تان در جایی است که سربالایی وجود دارد، می توانید از این ورزش سود برید.  برای گرم کردن پیاده روی کنید ویا بدوید(2 دقیقه)، سپس 20 ثانیه در سربالایی بدوید، سپس 2 دقیقه پیاده روی آهسته، وسپس 20 ثانیه در سربالایی بدوید و 2 دقیقه پیاده روی آهسته و دوباره 20 ثانیه بدوید و درنهایت 3 دقیقه سرد کنید. و درنهایت جمعا 10 دقیقه ورزش کرده اید. گاهی اوقات میتوانید sprint را تا 6 ست تکرار کنید.

 

2.پله نوردی(بالا رفتن از پله ها)

اگر برای کار به کشورهای مختلف مسافرت کنید، می توانید به جای اسپرینت گزینه قبل پله نوردی های 20 ثانیه ای به روال گزینه قبل انجام دهید. مانند اسپرینت این کار را با سه تکرار شروع کرده و به مرور زمان به 6 تکرار برسانید. فقط بدانید که این 20 ثانیه را باید پله را به بالا روید نه پایین بیایید.

3.طناب زدن

طناب زدن خود یکی از آسانترین ورزشها با سطح فعالیت بالاست. روال شماره 1 را انجام داده و در 20 ثانیه ورزش سنگین، 20 ثانیه طناب تند بزنید. این کار را نیز مثل گزینه های قبلی بصورت گرم کردن، 20 ثانیه ورزش، سرد کردن ادامه دهید. با 3 تکرار شروع کرده و به مرور زمان به 6 تکرار برسانید.

امید واریم زندگی ایده آل توانسته باشد برای شما مفید باشد با نظر هایتان ما را یاری کنید.

همچنین ببینید

کاهش اشتها

5 توصیه حتمی برای کاهش اشتها

اگر بدلیل اشتها مضاعف همیشه درحال خوردن می‌باشید ، به همین دلیل نمی توانید لاغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *