خانه / تناسب اندام / نکاتی که باید برای تحلیل نرفتن بدنتان به هنگام رژیم رعایت کنید

نکاتی که باید برای تحلیل نرفتن بدنتان به هنگام رژیم رعایت کنید

اگر در دوره ی رژیم هستید باید بسیار دقت کنید ! زیرا  گرفتن رژیم های کم کالری که به صورت تصادفی با آنها آشنا میشوید میتوانند سبب تحلیل رفتن بافت های ماهیچه ای و در نتیجه شل و بد شکل شدن بدن و یا لاغر شدن صورت شوند !اگر ترازو , کاهش وزنتان را نشان میدهد اما با این حال تفاوتی در اندام هایتان نمیبینید و برعکس بیشتر شل شدگی و افتادگی پوست در اندام هایتان به چشم میخورد باید دقت کنید ! چرا که رخ دادن این حالت نشان دهنده ی یک کاهش وزن صحیح و مناسب نیست !

کاهش وزن صحیح – اگر به میزان کم هم باشد – با جمع شدن و کاهش سایز بدن همراه است! اگر چه میزان چربی در بدن کسانی که به  وزن ایده آل خود رسیده اند به حد نرمال رسیده است ,توجه به بافت های ماهیچه ای و تلاش برای افزایش آن در بدن این افراد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است! متخصصان به کسانی که به وزن ایده آلشان نزدیک اند و صرفا برای فیت دیده شدن و تناسب اندام اقدام به کاهش وزن میکنند ,تاکید اکید میکنند که : بدن شما به میزان کافی و مشخصی ,کالری , کربوهیدرات ,پروتئین , چربی , ویتامین و مواد معدنی نیاز دارد که دریافت نکردن هر یک از آنها به میزان لازم ,علاوه بر زمینه سازی برای انواع بیماری ها , میتواند موجب تحلیل رفتن ماهیچه های بدن شود ! بنابراین وقتی که برای داشتن اندامی فیت و جمع و جور اقدام به رژیم گرفتن و کاهش وزن میکنید ,باید به حفظ بافت های ماهیچه ای دقت کنید !

ممکن است بدنتان تحلیل رود !

هر بدنی میزان مشخصی چربی ,آب و ماهیچه دارد و علاوه بر این دارای ظرفیتی مشخص ,برای کاهش وزن است .اگر به وزن ایده آل تان نزدیک هستید و صرفا برای داشتن اندامی فیت ,رژیم میگیرید ,بسیار دقت کنید !!! زیرا گرفتن رژیم های کم کالری که تصادفا با آنها مواجه میشوید با فکر اینکه ” بیشتر لاغر شوید ” یا ” حتما  سایز 34-36 بپوشید” میتواند موجب تحلیل رفتن بافت های ماهیچه ای بدنتان شود که دلیل آن کم بودن چربی در بدن افرادی است که یا به وزن ایده آلشان نزدیک اند و یا بافت ماهیچه ای ایده آلی دارند!زمانی که در این شرایط اصرار به کاهش وزن میکنید بدلیل نبود چربی اضافی در بدن , بافت های ماهیچه ای و آب بدنتان را از دست میدهید ! که تحلیل رفتن ماهیچه ها موجب شل شدن پوست یا آب رفتن بدن ,آوردن اضافه وزن مجدد به مرور زمان ,اختلال در کارکرد اعضای بدن , آوردن کلسترول بالا و قند خون, احساس درد در جاهای مختلف بدن و ایجاد زمینه برای انواع بیماری ها میشود !

رژیم هایی که موجب تحلیل رفتن بافت های ماهیچه ای میشوند

بدن انسان برای متابولیسم و انجام اعمال روزانه ی خود به انرژی نیاز دارد اما زمانی که کالری کمتری مصرف میشود این کمبود انرژی از قند موجود در کبد و ماهیچه ها تامین میشود که این کار به مرور زمان موجب تحلیل رفتن ماهیچه های بدن میشود !در عین حال رژیم هایی که حاوی مقدار کمی کربوهیدرات و میزان زیادی مصرف پروتئین هستند ممکن است موجب تحلیل ماهیچه ها شوند که دلیل آن ,استفاده ی بدن از قند ذخیره شده در ماهیچه ها به هنگام کمبود انرژیست !  بهتر است بدانید که عکس این مورد نیز موجب تحلیل رفتن ماهیچه ها میشود زیرا از آنجایی که پروتئین نقش زیادی در پیدایش ماهیچه دارد باید به میزان کافی  مصرف شود .

8 نکته برای حفاظت از بافت های ماهیچه ای بدن هنگام لاغری

1.اگر وزنتان از جایی به بعد ثابت ماند و دیگر فرقی نکرد ,تلاش نکنید!

هر بدنی یک حد معین برای لاغری دارد پس اگر به وزن ایده آلتان نزدیک شده اید یا از جایی به بعد وزنتان ثابت میماند و تغییری درکاهش وزنتان نمیبینید دیگر به رژیم گرفتن ادامه ندهید ! زیرا اگر با رژیمی درست ترو سالم تر  پیش بروید ,وزنتان بار دیگر شروع به کم شدن خواهد کرد .

 

2.پروتئین را کنار نگذارید!

هرچه به میزان کافی پروتئین مصرف کنید به همان میزان ماهیچه های سالم ترو کاهش وزن صحیح تری خواهید داشت .سعی کنید حداقل روزی یک وعده از گروه مواد پروتئینی مصرف کنید .

 

3. از مصرف پروتئین های گیاهی غافل نشوید !

در هفته حد اقل 2 الی 3 بار برای پروتئین های گیاهی ای از جمله لوبیا ,نخود و عدس در برنامه ی غذایی تان جا باز کنید .

4.در وعده هایتان حتما از نان استفاده کنید !

نان های کاملا گندمی ,سبوس دار و  یا نان های تهیه شده از دانه های ارزشمند مانند چاودار بخورید ! میتوانید به جای نان ,پلوی بلغور ،ماکارونی قهوه ای و یا سوپ بدون روغن نیز بخورید اما فراموش نکنید که هر چند این غذاها میتوانند به جای هم استفاده شوند ,تاثیر یکسانی در تنظیم قند خونمان ندارند و در نتیجه به یک میزان به کاهش وزن کمک نمیکنند !

 

5.خیلی از رژیم های کم کالری استفاده نکنید !

میتوانید هفته ای یکی دو روز از رژیم های کم کالری استفاده کنید اما دقت کنید که این کار را به دفعات زیاد انجام ندهید.

 

6.تغذیه تان را یکرنگ و یکنواخت نکنید !

گاهی اوقات در برنامه ی غذایی تان  تفاوت ایجاد کنید .حتی عوض کردن مواد غذایی که در صبحانه تان میخورید- هر دو سه هفته یکبار – میتواند تا حد زیادی به کاهش وزنتان کمک کند .برای مثال اگر امروز نان و تخم مرغ برای صبحانه دارید فردا نان تست و پس فردا اوتمیل بخورید.

 

7.مقدار کالری دریافتی را به طور مداوم تغییر دهید !

در طول هفته با تغییر دادن مقدار کالری دریافتی در روز ,متابولیسمتان را شگفت زده کنید !برای مثال اگر امروز 1500 کالری مصرف کردید ,یکی دو روز آن را به 1200 کالری کاهش دهید و سپس با خوردن یک دسر یا غذایی که دوست دارید به آرامی آن را افزایش دهید .

 

8.اگر مشکل هضم دارید حتما آن را برطرف کنید !

زیرا یبوست موجب نفخ شکم و ورم میشود و این به نوبه ی خود هر چقدر که رژیم هم بگیرید پروسه ی کاهش وزن را دشوار تر و طولانی تر میکنید.

رژیم های کم کالری چه مشکلاتی به وجود می آورند؟!

  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
  • مبتلا شدن به بیماری ها در زمان کم
  • افسردگی
  • اختلال در اعمال ذهنی
  • کمبود آهن
  • ایجاد بی نظمی در قند خون و انسولین
  • فشار خون پایین
  • پوست , مو و ناخن نا سالم
  • در حالت کلی ظاهری ناسالم
  • نا منظم شدن دوران قاعدگی
  • کلسترول بالا
  • کاهش فعالیت هورمن های تروئید
  • پوکی استخوان
  • افتادن بار اضافی بر دوش کلیه و کبد

همچنین ببینید

لاغری در خانه

برنامه ورزشی 4 روزه تاثیر گذار برای لاغری در خانه

با تغییرات آب و هوایی بخصوص سرد شدن هواها، برنامه ورزش و نرمش همه ما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *